Skrivet av: L | 8 juli, 2014

Väntetiderna ökar inte! Det blev fel förut.

Road_Johannes
Foto: Privat
Mot bakgrund av den något kryptiska informationen på Migrationsverkets hemsida angående konsekvenserna av vissa tekniska problem skrev jag igår och frågade vad detta innebar när det gäller faktiskt ökning av väntetiderna i tillståndsärenden. Först fick jag svar att väntetiderna skulle öka men nu är det annat som gäller.

De nya väntetidena kommer att publiceras på hemsidan på fredag.

Så här skriver Migrationsverket till mig idag angående väntetiderna:

”Vi har nu tillförts extra resurser för att arbeta med de äldsta anknytningsärendena inom området. Resurserna fördelats ut på olika enheter i landet samtidigt som ärenden från andra enheter fördelas om så att man fokuserat kan arbeta med ärenden där vi hittills inte levt upp till vårt uppdrag. Insatsen skall pågå under innevarande år och omfattar ca 12 000  förstagångsanknytningar inkluderat gamla webbansökningar. Genom denna insats ska vi arbeta bort våra äldsta ärenden och även skapa förutsättningar för kortare väntetider även efter det att denna insats är avslutad.

Effekter av denna nu påbörjade insats bör på allvar börja märkas i början på hösten.”

Redan nu kan man dock konstatera att man inte behöver ange ökade väntetider.

Vi som arbetar med och möter och pratar med dem som ivrigt väntar på att förenas med sin familj hoppas verkligen att detta stämmer!! Jag förväntade mig faktiskt att det skulle bli ännu längre väntetider inom kort.

 


Kategorier